Kennismanagement is een concept in ontwikkeling dat zich evenzeer richt op het belang van individuele groei en leren als op de technologie en managementprocessen die traditioneel worden geassocieerd met organisatorisch kennismanagement. Wat zijn kennismanagement mechanismen?Kennismanagement Mechanismen zijn organisatorische of structurele middelen die worden gebruikt om kennismanagement te bevorderen. Zij maken kennisbeheersystemen mogelijk, en worden zelf ondersteund door de Kennismanagementinfrastructuur. Kennismanagementmechanismen kunnen (al dan niet) gebruik maken van technologie, maar zij impliceren wel een of andere organisatorische regeling of sociale of structurele middelen om kennismanagement te bevorderen.
Voor wie is kennismanagement?Voor bedrijven en voor individuën. Het doel van een kennisbeheersysteem is managers in staat te stellen de relevante informatie en deskundigheid te lokaliseren en te organiseren die nodig zijn om specifieke bedrijfstaken en projecten aan te pakken, wat leidt tot een grotere productiviteit en een langere levensduur.
Over kennismanagement toolsEr zijn een aantal hulpmiddelen die organisaties gebruiken om de vruchten te plukken van kennisbeheer. Voorbeelden van kennisbeheersystemen: Content management systemen (CMS) zijn toepassingen voor het beheer van webinhoud waarbij eindgebruikers inhoud kunnen bewerken en publiceren. Ze worden vaak verward met documentbeheersystemen, maar CMS’en kunnen ook andere mediatypes ondersteunen, zoals audio en video. Data warehouses voegen gegevens uit verschillende bronnen samen in één centrale, consistente gegevensopslagplaats ter ondersteuning van data-analyse, datamining, kunstmatige intelligentie (AI) en machinaal leren. Gegevens worden uit deze opslagplaatsen geëxtraheerd zodat bedrijven inzichten kunnen afleiden, waardoor werknemers datagestuurde beslissingen kunnen nemen. Document management systemen fungeren als een gecentraliseerd opslagsysteem voor digitale documenten, zoals PDF’s, afbeeldingen en tekstverwerkingsbestanden. Deze systemen verbeteren de workflow van werknemers doordat documenten, zoals geleerde lessen, gemakkelijk kunnen worden opgehaald. Intranetten zijn private netwerken die uitsluitend binnen een organisatie bestaan en die het delen van enablement, tools en processen binnen interne stakeholders mogelijk maken. Hoewel het tijdrovend en duur kan zijn om ze te onderhouden, bieden ze een aantal groupware-diensten, zoals interne directories en zoekfuncties, die de samenwerking vergemakkelijken. Wiki’s kunnen een populair kennismanagementinstrument zijn gezien hun gebruiksgemak. Ze maken het gemakkelijk om informatie te uploaden en te bewerken, maar dit gemak kan leiden tot bezorgdheid over verkeerde informatie omdat werknemers ze kunnen bijwerken met onjuiste of verouderde informatie.
|
https://ezfactory.nl/kennismanagement/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- De celdekking van energie Men kan voorbeelden van celdekking zien door het bestuderen van enkele van de dekkingskaarten die door echte operatoren op hun websites worden aangeboden of door...
- Vragen tijdens solliciteren voor DevOps Engineer http://youtu.be/iHYrOBkcd-c In het verleden werkten ontwikkelingsingenieurs meestal onafhankelijk, waarbij ze hun kennis en ervaring beperkten tot coderen en testen, terwijl operationele ingenieurs hun energie concentreerden...
- Ramen en deuren offerte Ramen in hi-tech stijl: de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van beglazingstechnologie. Hoe zien kunststof ramen er de komende jaren uit? De verwachting is...
- Kunnen late creditcardbetalingen uw creditcardscore beïnvloeden? Kredietscores zijn een van de meest kritische factoren bij het meten van uw financiële gezondheid. Kredietverstrekkers gebruiken ze om te bepalen hoe verantwoordelijk u bent...
- Ongeëvenaarde draagbare forens, verrassend goede kwaliteit Dit is een uitgebreide recensie van de Kugoo Kirin S1, een van de meest populaire ultra-budget elektrische steps die verkrijgbaar zijn in Europa en Azië....
- Printen en bedrukken Printen op papier is een bezigheid dat nog steeds veelvuldig wordt gedaan, maar steeds meer post en andere meldingen worden online verstuurd of vermeld. Wel...