Clarapelsadvies
Image default
Business / Management

Facebook ads vs FB ads

Facebook is al geruime tijd hét belangrijkste sociale medium in Nederland. Het is daarmee ook de ultieme plek om als bedrijf een groot publiek te bereiken. Steeds meer bedrijven doen dit ook, door middel van Facebook ads, maar ook steeds vaker door FB ads. Social media bureau seofy is hier dagelijks mee bezig. Ik vertel je graag wat het cruciale verschil tussen Facebook Ads en een FB ad is. 

Facebook Ads en FB ads uitgelegd

Facebook Ads zijn welbekend, en in veel gevallen wordt hier ook aan gedacht wanneer we het hebben over FB ads, maar het er is wel degelijk een verschil. Een Facebook advertentie maak je op vanuit Facebook Business. Dit is het advertentiekanaal van Facebook, enigszins te vergelijken met het advertentiekanaal van Google of misschien wel je eigen website. Met een Facebook advertentie kan je diverse doelen bereiken: meer volgers van je bedrijfspagina, meer clicks naar je website of direct meer sales. Met ene Facebook ad geef je eenvoudig weer welk budget je per dag wilt inzetten, terwijl je precies kunt zien welke doelstelling je kunt halen met het budget.

En dan de FB ads, wat zijn dat dan precies? Men noemt dit ook wel boosted posts. Dit zijn reguliere berichten, welke je wel vanuit een bedrijfsaccount aanmaakt op de tijdlijn, maar ze zien er qua stijl veel natuurlijker uit. Nadat je een bericht hebt geplaatst op de tijdlijn van je bedrijfspagina, krijg je een aanbod van Facebook op het bericht te promoten. Hiermee geef je jouw bericht een veel groter bereik, waardoor deze ook zichtbaar wordt op de tijdlijn van mensen en bedrijven die jouw pagina nog niet volgen. Het kan eenvoudig zorgen voor meer volgers, een hoger bereik en zelfs meer sales.

Het grote verschil tussen Facebook ads en FB ads

Het resultaat uit een Facebook ad kan sterk verschillen van het resultaat uit FB ads, een internet bureau merkt dit veel. Over het algemeen is een Facebook ad vooral bedoeld voor bedrijven die direct resultaat willen realiseren op bedrijfsmatig niveau; meer sales, meer verkeer naar de website of nieuwe sollicitanten voor een openstaande vacature. Een FB ad blijft vooral beperkt tot het sociale medium zelf. Het is een bericht op je tijdlijn dat extra lang zichtbaar mag zijn, waarmee je meer volgers wilt genereren. Ook zijn FB ads een ideale optie voor het organiseren van speciale (win)acties. Een Facebook Ad is in de regel een grotere uitgave dan een FB ad. Denk daarom goed na waar je voorkeur naar uitgaat.